tisdag 27 oktober 2015

Mindstorms Robotar

Under veckorna som vi arbetade det med Lego Mindstorms-robotarna hade vi uppgift att dokumentera detta i sex till 20 inlägg på bloggen. I detta inlägg kan man lästa om de tio stycken första uppgifterna i "standardpaletten" i Mindstorms NXT.



Uppgift 1 (Spela Ljud): Den första uppgiften heter "Spela Ljud" och går helt enkelt ut på att man får själva datorn på roboten att spela upp ett ljud. För att göra detta sätter man ut et så kallat "Ljud-block" i programmeringsraden. Ljud-blocket visar helt enkelt datorn på roboten att den ska spela upp ljudet som man sedan väljer nere i menyraden.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Uppgift 2 (Använd Display): Den andra uppgiften heter "Använd Display" och den ger en kort och gott möjligheten använda den lilla displayen på ovansidan av datorn som sitter på roboten. Även här väljer du exakt vad datorn ska visa genom en nedrullningsmeny som kommer upp så fort du markerar "Display-blocket" som används för att få roboten att på något sätt använda displayen.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Uppgift 3 (Kör Framåt): Den tredje uppgiften heter "Kör Framåt" och den är en av de viktigaste blocken eftersom man lär sig hur man får roboten att köra i en riktning. Denna uppgift är så klart grunden för många andra och viktiga uppgifter. Exempelvis "Parkeringsplats" och "Följ En Linje". För att använda kör-funktionen använder man "Kör-blocket". I menyn som kommer upp när man markerar blocket finns flera funktioner, exempelvis Riktning där man väljer i vilken riktning din robot ska köra, Styrka där man väljer hur starkt/snabbt roboten ska ta sig framåt och Varaktighet där man väljer hur länge roboten faktiskt ska köra. Denna funktion kan väljas i enheterna Obegränsat, Sekunder, Grader och Rotationer. I denna första uppgift väljer man valfri Varaktighet och Styrka, men väljer Riktningen framåt.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Uppgift 4 (Kör Bakåt): Den fjärde uppgiften heter "Kör Bakåt" och innehåller samma saker som "Uppgift 3 (Kör framåt)" men att man i stället ställer in Riktningen på "bakåt".
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Uppgift 5 (Accelerera): Den femte uppgiften heter "Accelerera" och är den första uppgiften där man använder sig av flera programmerings-block, i det här fallet två. Anledningen till att man använder två block är för att man måste ändra farten på robotens hjul mitt i programmeringen. Man sätter som sagt ut två block, båda två är "Kör-block". På båda två är varaktigheten frivillig, men Riktningen ska vara framåt och styrkan lägre på det första Kör-blocket än på det andra. På så sätt ser det ut som om roboten först kör en sträcka hyfsat långsamt och sedan accelererar och kör snabbare nästa sträcka.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Uppgift 6 (Sväng I Båge): Den sjätte uppgiften heter "Sväng I Båge" och den går ut på att man ska få roboten att svänga i en båge. Detta är första gången som man använder funktionen att svänga. För att göra detta använder man som vanligt "Kör-blocket" men drar mätaren under Styrning antingen åt höger eller vänster. På så sätt kör hjulen åt det hållet man valt.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Uppgift 7 (Kör Runt En Punkt): Den sjunde uppgiften heter "Kör Runt En Punkt" och går ut på att man ska få roboten att köra i väldigt små cirklar runt en ospecifik punkt. Man utför detta genom att använda ett Kör-block och välja den absolut skarpaste svängen på skalan, och sedan välja varaktigheten Obegränsat. På så sätt kommer roboten att fortsätta svänga i en skarp sväng i all oändlighet och få det att ser ut som om den kör i små cirklar.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Uppgift 8 (Kör I En Fyrkant): Den åttonde uppgiften heter "Kör I En Fyrkant" och går ut på att man får roboten att köra i en rät fyrkant om och om igen. Uppgift åtta är den första uppgiften som använder sig av "Loop-blocket" som är ett block som gör att allt som är innanför det repeteras under en tid man väljer själv. Innanför loopen sätter man i det här fallet två stycken "Kör-block". I det första kör-blocket väljer ändrar man ingenting, vilket innebär att roboten kommer köra framåt under en mycket kort tid. I det andra kör-blocket väljer man att roboten ska svänga åt vänster så skarpt som möjligt. När man gjort detta måste man välja hur många gånger detta ska repeteras. För att får roboten att göra en fyrkant väljer man fyra gånger eftersom det är fyra hörn i en fyrkant.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Uppgift 9 (Mitt Block 1): Den nionde uppgiften heter "Mitt Block 1" och visar att man kan spara egna block och använda dem senare. Exempelvis kan man göra ett "Kör I En Fyrkant-block" så att man slipper göra om hela programmeringen till det och i stället bara lägga in ett block.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Uppgift 10 (Parkeringsplats): Den tionde uppgiften heter "Parkeringsplats" och den är ett test på allting som man lärt sig under de tidigare uppgifterna. Det enda som är nytt är at man använder "Vänta-blocket" som gör så att programmeringen väntar X antal sekunder innan den fortsätter till nästa steg.

1 kommentar:

  1. Coolt med robotar, vill du lära dig mer om robotgräsklippare kan du läsa mer på www.robotgräsklipparen.nu

    SvaraRadera

Rättigheter och Rättsskipning - Repetion och Reflektion

Resonera kring vilka fördelar en frivilligorganisation som arbetar för de mänskliga rättigheterna (t.ex. Röda Korset) kan ha jämfört med en ...