måndag 2 november 2015

Matematik - Tänk efter 2:2





Det här är en video där jag löser alla uppgifter i tänk efter 2:2 och redovisar hur. Här under kan du även läsa hur jag löste uppgifterna, musiken som används heter bara "Sad romance", den är skapad av Ji Pyeongkeyon och är tillåten att använda och ändra på. 

T1. 
a) För att visa att Samir har fel kan man räkna vad 10^3 och 10^6 är. Vi ser då att att 10^3 är 1 000
och att 10^6 är 1 000 000. Redan då ser man att Samir har fel.

b) 10^2 är samma sak som 100. Då ser vi att 10^2 inte är 20.

c) 10^-1 är som vi vet 0,1. Redan då vet vi att Samir har fel, eftersom han påstod att rätt svar var -10.

d) För att förstå ifall 10^3 + 10^3 = 10^6 måste vi ta reda på vad 10^3 och 10^6 är värt. 10^3 är lika med 1000 och 10^6 är lika med 1 000 000, eftersom 10^3 + 10^3 i det fallet hade blivit 1 000 + 1 000 = 2 000 vet vi därför att Samir har fel.

T2.
För att ta reda på detta så räknar vi helt enkelt ut vad de båda påståenderna är värda. 10^2 = 100 2^10 = 1 024. Då ser vi att 2^10 är större.

T3.
a) För att förstå denna uppgift måste vi förstå att 25 är tio gånger så mycket som 2,5. Eftersom detta då saknas lägger man i stället till i 10^4. Alltså tar man bort från 2,5 och lägger till i 10^4. På så sätt blir de båda talen lika stora.

b) I den uppgift tänker vi likadant som i den förra. 2,5 är tio gånger så mycket som 0,25. Man har alltså tagit bort från 0,25 och lagt till i 10^3 i stället.


6 kommentarer:

Rättigheter och Rättsskipning - Repetion och Reflektion

Resonera kring vilka fördelar en frivilligorganisation som arbetar för de mänskliga rättigheterna (t.ex. Röda Korset) kan ha jämfört med en ...