T1. Om man gör en tallinje så ser man tydligt att -2 är närmare 0 än -5, och 0 är större än -2 och -5.
T2. a) (-5)-3=-8 eftersom du tar bort 3 från (-5). 5 - (-3) = 8 eftersom du tar bort (-3) från 5 och alltså lägger till tre. Svaret blir då 8.
b) Det första minustecknet innebär att man ska subtrahera föregående tal med följande tal. Det andra minustecknet innebär negativt, det vill säga att talet är under 0
T3. a) Man menar "ingenting händer".
b) x=-2
c) Eftersom man tidigare påstått att det inte existerade tal som var mindre än noll.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Rättigheter och Rättsskipning - Repetion och Reflektion
Resonera kring vilka fördelar en frivilligorganisation som arbetar för de mänskliga rättigheterna (t.ex. Röda Korset) kan ha jämfört med en ...
-
Min laborationsrappport från vår laboration om att ta ut DNA ur en kiwifrukt. Uppgift Ta fram rent DNA från cellerna i en kiwi. Syfte ...
-
Allting som lever består av celler, celler är alltså som den minsta byggstenen av den levande organismen. Det är dock inte det enda kravet ...
-
Ska man tala om för läraren att någon fuskar på ett prov? Ja, enligt konsekvensetiken: I fall man inte berättar för läraren kommer fus...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar