tisdag 8 december 2015

Egen laboration 4/12-2015

Uppgift
Planera en laboration där du ska undersöka vilka ämnen som leder ström. 
Välj cirka fem ämnen, några som du tror leder ström och några som du inte tror leder ström. 


Syfte
Från läroplanen, E-nivå
“Eleven kan genomföra undersökningar utifrån givna planeringar och även bidra till att formulera enkla frågeställningar och planeringar som det går att arbeta systematiskt utifrån. I undersökningarna använder eleven utrustning på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt. Eleven kan jämföra resultaten med frågeställningarna och drar då enkla slutsatser med viss koppling till fysikaliska modeller och teorier. Eleven för enkla resonemang kring resultatens rimlighet och bidrar till att ge förslag på hur undersökningarna kan förbättras. Dessutom gör eleven enkla dokumentationer av undersökningarna med tabeller, diagram, bilder och skriftliga rapporter”.

Material
-3 stycken kopparsladdar.
-Ett batteri.
-En glödlampa med en lamphållare alternativt endast en amperemätare.
-Ämnen att testa med: järn, koppar, aluminium, glas och trä. 

Utförande
  1. Koppla en sladd från batteriet till glödlampan alternativt amperemätaren. 
  2. Koppla en annan sladd från den andra polen på batteriet till ämnet man ska testa på.
  3. Koppla sedan ännu en sladd från ämnet till glödlampan alternativt amperemätaren.
  4. Se i fall glödlampan tänder eller i fall visaren på amperemätaren rör sig. I fall glödlampan lyser eller visaren på amperemätaren rör sig leder ämnet man testar ström. 
Kopplingsschema för laborationen, lyser lampan så leder ämnet ström.






Bild på kopplingen där man testar ämnet järn, med hjälp av en järnspik som leder ström

Hypotes
Jag tror att koppar, järn och aluminium leder ström, medan glas och trä inte gör det. 



Riskanalys
Det finns ett antal saker som kan gå fel vid laborationer med el. Exempelvis så kan det bli en kortslutning. Kortslutning kan ske i fall sladdarnas ändar som är kopplade till batteriet kommer i kontakt med varandra. Som vi vet sen tidigare tar alltid strömmen den kortaste vägen, vilket kommer vara genom sladdarnas ändar, strömmen kommer då att gå en kort väg och skapa mycket värme, dessutom kommer inte laborationen funka eftersom strömmen inte går igenom rätt koppling och man kommer få fel svar.

Ett fel som kan ske när man testar materialet järn är att man använder sig av järn som inte bara består av järn. Exempelvis så använde jag mig av en "järnspik" som dock hade kol i sig, vilket gör den till stål i stället för järn. Detta gör man exempelvis för att minska risken för rost. 


Resultat
Resultatet blev att järnet, aluminiumet och kopparn ledde ström, medan glaset och träet inte gjorde det. Detta är samma resultat som jag väntade mig i min hypotes.



Slutsats
I min hypotes väntade jag mig att järnet, aluminiumet och kopparen ledde ström och att glas och trä inte gör det, vilket var korrekt. Utförandet gick bra och det var tydligt att följa. Laborationen fungerar på så sätt att jag använder ämnet som en förlängningssladd. Det är nämligen så att utan ämnet så blir kretsen ej sluten så inte strömmen inte strömmar. I fall man kopplar sladdarna så att kretsen blir sluten till ett ämne som leder ström kommer strömmen att strömma och lampan börjar lysa. Lampan blir då signalen till i fall ämnet leder ström eller inte, lyser lampan leder ämnet ström och lyser den inte leder inte ämnet ström.  

( ͡° ͜ʖ ͡°)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Rättigheter och Rättsskipning - Repetion och Reflektion

Resonera kring vilka fördelar en frivilligorganisation som arbetar för de mänskliga rättigheterna (t.ex. Röda Korset) kan ha jämfört med en ...