torsdag 1 december 2016

Planering av en idrottslektion under vårterminen

Vi har fått i uppgift att planera en idrottslektion under vårterminen. 

Huvudinnehållet under lektionen kommer vara djungelvolleyboll. Djungelvolleyboll går till på ungefär samma sätt som vanlig volleyboll, bortsett från att man får använda både händer och fötter och att bollen får studsa max två gånger i marken.

Under djungelvolleyboll tränas ett antal förmågor från LGR 11. Framförallt så tränas bollkontroll, springa och tajming. Men även samarbete, kommunikation och reaktionsförmåga ingår.

Vårt mål med lektionen är att alla som varit med och tränat får sig en känsla av att de har varit aktiva och bidragit till sitt lag. Vi hoppas att kunna uppnå detta mål med hjälp av tydliga regelgenomgångar, bra lagindelning samt genom att skapa en positiv attityd i gymnastiksalen under lektionen.

Tidsplan


-Innan lektionens start-
  • Framställning av redskap som kommer användas under lektionen.
-Under lektionen-
  • (3-5 min) Uppvärmning, läs mer nedan.
  • (3-5 min) Uppmjukning, läs mer nedan.
  • (~5-10 min) Genomgång av regler samt lagindelning, läs mer nedan.
  • (Max 5 min) Vi ställer i ordning redskapen så att vi kan börja spela.
  • (30-40 min) Djungelvolleyboll, läs mer nedan.
  • (5 min) Utvärdering av lektionens innehåll. 

Uppvärmning och uppmjukning

Vår uppvärmning kommer att gå ut på att springa runt salen i en grupp. Under tiden kommer vi att göra ett gäng övningar för att värma upp armarna och resten av överkroppen.

Efter att vi har värmt upp kommer vi att låta eleverna del upp sig i tre till fem grupper för att köra igenom en uppmjukning.

Låt för uppvärmning: ---
Låt för uppmjukning: 

Djungelvolleyboll

Djungelvolleyboll går till på så sätt att man ställer upp tre plintar och länkar ihop dem med två bänkar. På så sätt har man skapat vad som i djungelvolleyboll räknas som ett "nät". Utöver detta är det i princip samma regler som i vanlig volleyboll, bortsett från att bollen nu får studsa två gånger i marken innan den räknas som ute.

Vår förhoppning är att vi ska kunna ha tre planer med djungelvolleyboll igång samtidigt, vilket skulle innebära totalt sex lag.

Lagindelning kommer att genomföras genom att vi ger alla ett slumpvalt nummer mellan ett och sex. I fall ett lag skulle bli en spelare mindre än laget de möter så får laget med fler spelare ha en avbytare, det blir upp till laget själv att alla får spela lika mycket, men ser vi att någon sitter på bänken ovanligt länge kommer vi att, som ledare, säga ifrån.

Vi tänker hålla i lektionen som en turnering, där de 6 olika lagen kommer möta varandra i runt tio minuter för att sedan spela mot ett annat lag. Anledningen till detta är eftersom vi tycker att det är roligare att spela mot nya lag än att bara spela mot samma lag hela tiden.

Materialbehov
  • 9 plintar (alternativt 6 plintar samt ett nät, i fall 9 plintar inte finns tillgängligt)
  • 6 bänkar
  • Band för lagindelning
  • 3 bollar som passar till djungelvolleyboll
Säkerhet
  • Det kommer vara viktigt att vi ser till att bänkarna sitter fast ordentligt ovanpå plintarna.
  • Se till att alla som ska spela har förstått reglerna ordentligt. 
  • Inte använda för hårda bollar.
Frågor för reflektion
  • Vad fungerade bra under dagens lektion?
  • Vad kunde vi ha gjort bättre under dagens lektion?
  • Vad finns det för skaderisker i djungelvolleyboll?
  • Vilka förmågor har vi tränat under lektionen?
  • Vilka muskler/muskelgrupper tränar man i djungelvolleyboll?
  • Hade ni kul?
( ͡° ͜ʖ ͡°)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Rättigheter och Rättsskipning - Repetion och Reflektion

Resonera kring vilka fördelar en frivilligorganisation som arbetar för de mänskliga rättigheterna (t.ex. Röda Korset) kan ha jämfört med en ...