onsdag 27 maj 2015

Matematik - Tänk efter 6:2

T1. Man måste räkna ifall man kan använda 6 i stället för alltså 8+6=13, men eftersom det är fel så stämmer inte ekvationen.

T2. 
a) I denna uppgift tar jag 21-7 för att se vad som är över, alltså 14. Då är x=14. 
b) För att lösa denna uppgift tar jag 20+8 vilket blir 28. Det är därför x=28
c) För att lösa denna uppgift delar jag 18 i 6 delar, vilket blir 3. X är då lika med 3. 
d) För att lösa denna tar jag 10•3 vilket blir 30. Det blir då x=30.

T3. 
a) För att lösa denna uppgift tar jag först 15-3 (tre var det som togs bort) vilket är 12. Jag tar sedan 12/2 vilket är lika med 6. X är då lika med 6.
b) För att lösa denna uppgift tar jag först 2+3 eftersom det subtraherades bort, 2+3 blir 5. Sedan tar du 5•4 vilket blir 20. X är då lika med 20.

T4.
a) För att räkna ut denna uppgift måste jag fört räkna 3•antalet röda kulor. Det blir alltså 3•20 vilket är 60. Efter det lägger jag till 2 eftersom där finns två gula kulor innan man börjar lägga till röda kulor, det blir alltså 3•20+2=61   Svar: 62 kulor
b) För att visa om Ebba har rätt eller inte måste vi använda oss av 3n+2. Eftersom Ebba påstår att det finns 15 röda kulor i hennes mönster räknar vi 3•15+2=47. 47 är antalet kulor och därför har Ebba rätt.
c) För att räkna ut Leos mönster måste vi först ta bort dem två kulor som läggs till, kvar har vi då 3n. Vi delar då antalet kulor som finns kvar efter att vi tagit bort 2 (99 kulor) i tre delar. Det blir då 99/3=33. Det innebär då att han har 33 röda kulor i sitt mönster. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Rättigheter och Rättsskipning - Repetion och Reflektion

Resonera kring vilka fördelar en frivilligorganisation som arbetar för de mänskliga rättigheterna (t.ex. Röda Korset) kan ha jämfört med en ...