tisdag 17 februari 2015

Idrottsreflektion VT15 - Bollsporter, Musik och Rörelse

Under denna termin har vi jobbat med två arbetsområden, musik och rörelse samt bollspel. Båda arbetsområdena är roliga och jag vet att de är viktiga för mitt betyg.

Bollspel
Plus: Jag tycker det är roligt att spela de flesta bollsporter. Basket har jag spelat i två år för ett par år sedan och därför känner jag sporten väl. Jag har också spelat fotboll i två korta omgångar, men vi spelade fotboll på nästan varje rast på Hubertusgården. Handboll har jag dock aldrig riktigt varit intresserad av. Jag tycker ändå att sporten är rolig och att man blir stark och smidig av den. Jag tycker att sporterna blev lite roligare när Ylva gjorde om dem. Vi först inte vanlig handboll utan speciella sorters. Exempelvis så spelade vi handboll där man skulle passa bollen och inte fick dribbla med den. Där skulle man passa bollen upp till sin målvakt som stod på en plint, men man fick inte heller passa upp den vanligt utan man var tvungen att studsa upp bollen till målvakten. Jag tyckte de nya sorterna av bollsporterna var roligare eftersom man lättare fick igång ett samspel. Den absolut bästa sporten med tanke på att få igång ett samspel var de sporterna där man inte fick röra på sig med bollen, utan var tvungen att passa.

Minus: Jag tyckte knappt att det var något minus med bollsporterna, nästan alla var aktiva och i fall någon inte var det så kunde man för det mesta få igång dem, om inte så blev man lite sur. Men det hände bara en gång under arbetsområdet för min skull i alla fall.  För min egen del så tyckte jag att jag gjorde så gott jag kunnat under arbetsområdet. Jag har alltid försökt att få igång ett samspel och försökt att vinna även fast det självklart inte är det viktigaste på skolidrotten.

Intressant: En intressant sak under arbetsområdet är på hur många olika sätt man kan spela alla bollsporter. Exempelvis att vi spelade en typ av handboll där man inte fick röra sig med bollen utan var tvungen att passa sig fram för att göra mål. Jag tyckte dessa nya sporter var roligare och som sagt så var det intressantare än de vanliga.

Musik och rörelse
Plus: Jag tyckte att det lilla jag fick vara med på musik och rörelse-lektionerna var roligt. Min grupp hade kommit på bra ideér till hur man skulle göra olika steg och hur de passade till musiken. En i gruppen går till och med på dansundervisning vilket jag tror underlättar eftersom hon är bra på att dansa och kan uttrycka hur man ska utföra vissa steg samt hur de passar till musiken. Jag själv fick ju inte vara med under arbetets gång eftersom jag inte kunde vara med varken första eller andra på grund av utvecklingssamtal respektive sjukdom. Därför är det väldigt svårt att utvärdera min egen prestation och min grupps prestation. Jag tror dock att gruppen gjort bra i från sig eftersom dansen de gjorde på uppvisningen var bra och väl genomtänkt.

Minus: Det dåliga med detta arbetsområdet var att jag inte kunde vara med på så många lektioner. Jag tycker inte det är helt rättvist att jag hade en lektion på mig att visa hur duktig jag var i en hel aspekt, vilket kan avgöra hela mitt betyg i idrott. Detta gjorde också att jag blev lite nervös för att visa upp för alla eftersom jag fick ungefär tio minuter på mig att öva in en hel dans.

Intressant: Jag tyckte det var intressant att vi fick komma på en egen dans i stället för att, som på Hubertus, dansa till låt och utföra en dans som var förutbestämd.

Tyvärr så fick jag ju som sagt inte vara med så mycket på dansen och hoppas att Ylva tar min prestation med en nypa salt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Rättigheter och Rättsskipning - Repetion och Reflektion

Resonera kring vilka fördelar en frivilligorganisation som arbetar för de mänskliga rättigheterna (t.ex. Röda Korset) kan ha jämfört med en ...